یکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ |۱۶ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 20, 2024
کد خبر: 1193312
۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۰
صهیونیسم

حوزه/ دکتر پینسکر سازمانی به نام «حوزه صیون» (دوستداران صیون) را در خاک روسیه پایه‌گذاری کرد و در سال ۱۸۸۴م. رهبری این سازمان را خود بر عهده گرفت و فعالیت این سازمان را به منظور کوچ دادن یهودیان به سرزمین فلسطین شدت بخشید.

خبرگزاری حوزه | حرکت «صهیونیسم» در سال ۱۸۸۲م. در اروپای شرقی پایه‌گذاری شد.

یکی از رهبران یهودی به نام «دکتر لئون پینسکر» طی اعلامیه‌ای نگاشت: ... یهودیان نباید انتظار روزی را بکشند که دیگران به آنها آزادی و تساوی حقوق عطا نمایند بلکه باید سرنوشت خویش را شخصا به دست گرفته و خود را نجات دهند. بیگانگان شدیدا از ما منزجرند و تنها راه درمان این بیماری که «عداوت» نام دارد تمرکز و اجتماع ما در سرزمین خود و به نام ملت واحد است. برای نیل به این منظور عموم طبقات ملت یهود باید دست به دست هم بدهند ...

این اطلاعیه به دنبال کشتار یهودیان در سال ۱۸۸۱م. در بسیاری از شهرهای روسیه آن روز مانند اودسا و اوکراین صادر شد.

دکتر پینسکر به دنبال این اطلاعیه، سازمانی به نام «حوزه صیون» (دوستداران صیون) را در خاک روسیه پایه‌گذاری کرد و در سال ۱۸۸۴م. رهبری این سازمان را خود بر عهده گرفت و فعالیت این سازمان را به منظور کوچ دادن یهودیان به سرزمین فلسطین شدت بخشید.

بدین ترتیب شماری از یهودیان اروپای شرقی طبق برنامه‌ای که جمعیت «دوستداران صهیون» برایشان می‌ریختند رهسپار فلسطین شدند و به خرید زمین و باغ دست زدند و به کشاورزی پرداختند.

دیری نپایید که اندیشه بازگشت به فلسطین در میان یهودیان اروپای غربی نیز اوج گرفت و در پی گذشت بیش از یک دهه از اعلامیه پینسکر، بنیامین هرتزل نیز در سال ۱۸۹۵م. در کتابی به نام دولت یهود طرح اشغال فلسطین را مطرح کرد و روی آن پای فشرد.

این موضع‌گیری او در پی سرکوب یهودیان در فرانسه صورت گرفت. فرانسوی‌ها آنگاه که دریافتند نقشه‌های سری آنان به وسیله یهودیان به دست آلمانی‌ها افتاده است، سخت به خشم آمدند و به سرکوب و راندن یهودیان دست زدند و سروان دریفوس را که تنها افسر یهودی در ارتش فرانسه بود، به اتهام جاسوسی و تسلیم نقشه به آلمانی‌ها، به محاکمه کشیدند و پس از محاکمه در دادگاه نظامی وی را به زندان «جزیره شیطان» در آمریکای جنوبی فرستاند.

هرتزل در کتاب خود، «عذاب دادن به یهودیان» را زاییده پراکندگی و نداشتن کشور مستقل آنان می‌نمایاند. او به دنبال پخش کتابش و به راه انداختن تبلیغات گسترده‌ای در راه لزوم بازگشت یهودیان به فلسطین، سرانجام در سال ۱۸۹۷م. سران و نمایندگان یهود را به گردهمایی در «کنگره صهیونیسم» در شهر بال سوییس فراخواند.

در این گردهمایی که نخستین کنگره نمایندگان عموم یهودیان به شمار می‌آمد، سازمان جهانی صهیونیسم رسما پایه‌گذاری شد و برنامه تشکیلات صهیونیزم تصویب شد.

فصلنامه ۱۵ خرداد، شماره ۷۸ و ۷۷، ص ۴۵- ۴۶

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha